Pencinta Yang Dimuliakan Allah. :)

TINTA PENULIS.

Dengan Nama Allah,

Aku hanyalah insan hina berlumur dosa yang seringkali tergelincir dari landasan iman. Aku perlukan teguran, nasihat & doa yang berpanjangan dari kalian.

Sesungguhnya aku menulis disini tujuan utamanya adalah untuk memperingatkan & menasihatkan diriku sendiri. Kala aku menulis, mungkin Allah tika itu meningkatkan keimananku. Maka, bila aku rasa lemah, aku akan kembali semula ke sini & membaca kembali catatan-catatanku; untuk aku baca, hadam & menghayati semula nasihat yang pernah aku tulis suatu masanya.

Ambillah mana yang baik & tinggalkanlah yang tidak bermanfaat. Semoga Allah Mengampuni semua dosa-dosa kita.. Amiin.

Friday, December 30, 2011

Exam Feverians.



Bismillahirrohmanirrohim..
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagu Penyayang..


Alhamdulillah.. Dhuha Jumaat ini begitu indah sekali. Sudahkah kita menunaikan sunat Dhuha hari ini? Rasulullah SAW tidak pernah meninggalkan solat sunat dhuha. Sesungguhnya fadhilat solat Dhuha yang paling utama ialah sebagai 'Magnet Rezeki.'


Di USM, minggu ini boleh dikatakan antara minggu kritikal, minggu study week, minggu untuk mempersiapkan diri sebelum menghadapi peperiksaan yang bakal menjelma mulai minggu hadapan, insyaAllah.


Tak dinafikan, memang tertekan menjalani hari-hari terakhir sebelum 'berperang' di dalam peperiksaan akhir yang tidak pernah berakhir pun sebenarnya. huhu. Hakikatnya kami tetap menghadapinya sehingga 6-8 kali di setiap penghujung semester.


Waktu-waktu kritikal beginilah semua pelajar dikatakan bakal mengalami simptom-simptom penyakit demam peperiksaan (Exam Fever) termasuklah lena bermimpi ngeri, makan tidak kenyang, mandi tak terasa basah, dada berdebar-debar, perut rasa sebu bila mengenangkan soalan-soalan yang bakal ditanya oleh pensyarah masing-masing. Bertambah debar apabila subjek tersebut memang terkenal sebagai 'Killer Subject' atau subjek pembunuh. Pembunuh CGPA. :D


Usai Subuh tadi, saya mengambil masa bermuhasabah kembali. Merenung seketika meja study yang sangat bersepah dengan pelbagai jenis notes. Saya terfikir.. peperiksaan yang bakal saja hadapi minggu depan ini adalah peperiksaan yang bakal menentukan mana tahap CGPA saya kelak. Berjayakah saya mencapai target saya untuk memperbaiki CGA yang jatuh teruk semester lepas?


Mari teman-teman.. kita ambil masa yang seketika ini untuk bermuhasabah (merenung kembali)...


Peperiksaan ini hanyalah salah satu daripada peperiksaan kecil yang kita hadapi di dunia ini. Dalam kita sibuk mengulangkaji, membuat notes dan sebagainya, kita perlu selalu sematkan di dalam hati bahawa ilmu itu adalah kepunyaan Allah. Tak kisahlah walau apa bidang sekali pun yang kita ceburi, ia tetap milik mutlak Yang Maha Bijaksana itu.

Maka, seharusnya, dalam usaha kita mahu mencedok ilmu tersebut, banyak perkara yang perlu kita ambil kira. Belajar bukan semata-mata mahu CGPA tinggi. Ia adalah lebih daripada itu sebenarnya. 

Perhatikan semula, niat kita, adab kita serta usaha kita untuk meraih keberkatan ilmu tersebut.

Apa sebenarnya niat kita belajar? Adakah semata-mata mahu meraih keduniaan? Mahu pekerjaan yang bagus, CGPA yang tinggi, kereta besar, rumah besar, gaji hebat & pelbagai lagi hasrat yang besar-besar.


Ya, bukanlah Islam ini melarang kita mempunyai impian yang besar & hebat. Namun, dasar niat kita itu perlulah dikembalikan kepada Allah dahulu.


Renungi semula, adakah semua ini hanya untuk tujuan kesenangan diri sendiri di hadapan semata-mata? Apakah langsung tiada perancangan kita untuk memanfaatkan kepakaran kita kelak demi kemaslahatan ummah? Tiadakah langsung rancangan kita untuk ummah?  Atau sekurang-kurangnya demi menyenangkan hati kedua ibu bapa kita..?


Kita, berilmu biarlah kerana Allah.

Abu Hurairah RA berkata; Rasulullah SAW bersabda; "Siapa mempelajari ilmu yang biasanya ditujukan untuk mencari keredhaan Allah, tiba-tiba dia tidak mempelajarinya kecuali untuk mendapatkan dunia (sebagai tujuan), maka, dia takkan mendapatkan bau syurga pada hari kiamat."


Bagaimana pula adab kita dalam mencari ilmuNya? Seelok-eloknya, kita memperbanyakkan berdoa di awal & pada pengakhiran sesi pembacaan & ulangkaji kita.


Bagaimana pula usaha kita menjaga keberkatan usaha mencari ilmu itu? Adakah kita terlalu sibuk belajar sehinggakan terlalai menunaikan kewajipan solat lima waktu? Atau kerana terlalu fokus, kita mengurangkan bacaan & tadabbur al-Quran daripada 4 muka kepada 1 muka sahaja? Alasannya masa itu emas, mahu meneruskan ulangkaji?


Atau mungkin kerana kita terlalu sibuk mahu mengejar kefahaman di dalam suatu subjek sukar, kita pun belajar secara berkumpulan. Tetapi ahli kumpulannya bercampur gaul lelaki & wanita serta terlalu banyak gurau senda, sentuhan serta perkara-perkara yang tidak dijaga batasannya? 


Boleh jadi juga minggu kritikal ini menambah rapatkan hubungan kita dengan pasangan cinta luar nikah kita, study dari pagi ke petang berdua-duaan di perpustakaan? 


Renungi kata-kata ini;
"Ilmu itu adalah cahaya & cahaya itu tidak akan menyimbah di hati orang-orang yang melakukan maksiat." [Imam Syafi'e]


Saya bukan pelajar yang hebat CGPA-nya. CGPA saya masih berada di tahap Second Class Upper sahaja. Tidak pun mencecah First Class Honour. Namun, saya sedar, selama ini apa pun keputusan peperiksaan yang saya perolehi, Allah kurniakan memang sangat bertepatan dengan usaha saya sendiri. 


Kita usaha sedikit, Allah bagi sedikit jugalah. Kalau anganan sahaja mahu Dean List, tetapi usahanya setakat mahu cukup-cukup makan 3 pointer sahaja, setakat itu sahajalah yang Allah bagi. 

Allah berfirman;
"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri." [Surah Ar-Ra’d (13) : ayat 11]


Walau bagaimana pun, ada juga terjadi situasi yang mana apabila sekuat mana kita usaha pun, kita masih gagal mencapai kejayaan. Hal ini terjadi kerana Allah berkehendak untuk menguji keimanan serta kesabaran kita.


Anda pernah menonton drama popular Jepun; One Liter of Tears? Drama ini adalah adaptasi berdasarkan kes sebenar yang berlaku di negara tersebut. Seorang gadis yang diserang penyakit saraf & perlahan-lahan hilang abiliti untuk berjalan, menulis, bercakap. 


Saya memang sarankan antum menonton drama ini. Ianya sangat memberikan inspirasi. Bagaimana gadis ini sangat kuat semangat untuk menulis buku-buku motivasi yang akhirnya dibukukan & di-publishkan.


Walaupun beliau semakin hilang daya & kekuatan untuk menulis dengan baik kerana penyakit yang dihadapi, beliau masih berusaha kuat demi menyumbang sesuatu demi masyarakat, iaitu dengan menulis pengalamannya, puisi motivasi serta kata-kata yang memberikan inspirasi.


Di sini saya sertakan salah satu Quote kegemaran saya yang diambil dari drama hebat tersebut;

"What's wrong with falling down? It's okay as long as you can always stand up again." [Ekuichi Aya]


Oleh itu, tidak kisahlah kalau sebelum ini kita pernah gagal di dalam peperiksaan semester yang lepas. Namun, kita perlulah kuatkan semangat serta terus berusaha seiring dengan doa & tawakal yang tidak putus-putus kepada Allah. InsyaAllah, Allah akan Mengasihani kita & akan akhirnya Memberikan kejayaan kepada kita.


Saya tersenyum menulis entri ini. Tulisan ini sebenarnya lebih kepada reminder untuk diri ini & menaikkan semangat saya sendiri sebenarnya. Namun, saya harap ia juga memberikan manfaat kepada antum semua, pembaca & pengunjung yang dirahmati Allah sekalian.. insyaAllah, saya harap! :)


Seperti yang dinyatakan di atas tadi, peperiksaan di sekolah, di matrikulasi, di IPTA/S ini hanyalah sekadar peperiksaan kecil sahaja. Jangan kita lupa kita bakal menghadapi peperiksaan yang jauh lebih besar kelak. Ia bukan peperiksaan yang bila kita gagal kita dapat 'retake' atau 'repeat' semula. Atau sekurang-kurangnya untuk dibuat KSCP (Kursus Semasa Cuti Panjang) untuk memperbaiki gred.

Ia adalah peperiksaan yang kita ambil sekali sahaja. Persediaannya bukanlah sekadar sepanjang minggu Study Week sahaja bahkan sepanjang hidup kita! Itulah dia peperiksaan Sijil Alam Barzarkh (SAB) dan Sijil Padang Mahsyar' (SPM) kelak.

Tiada soalan past year yang boleh kita pinjam daripada senior-senior. Tiada tips-tips yang dapat kita perolehi daripada tenaga pengajar. Tiada. Hanya iman kita yang mampu menjawabnya. Hanya pancaindera kita yang menjadi saksi segalanya.


Menyeramkan bukan? Lebih jauh menakutkan bukan...?


Bukankah, seharusnya peperiksaan akhir SPM & SAB ini lebih membuatkan simptom demam kita bertambah teruk?


InsyaAllah.


Mudah-mudahan, dalam usaha kita menempuhi hari-hari terakhir study week ini membuatkan kita bertambah dekat dengan Allah. Mudah-mudahan bertambah kuat pergantungan kita kepada Tuhan. Bertambah khusyu' solat kita, bertambah panjang doa kita, bertambah kuat tawakal kita padaNya. insyaAllah..


Cukup dahulu setakat ini. Mari perbaiki semula niat kita, adab kita, serta usaha kita untuk menjaga keberkatan ilmu itu. 


Untuk semua pembaca, pengunjung teratak saya yang banyak kekurangan ini serta sahabat-sahabat yang setia mengikuti perkembangan blog ini, saya ingin memohon kemaafan andainya selama saya menulis & berkongsi di sini, banyak kata-kata saya yang mengguris hati kalian. Maafkan saya atas kekurangan saya. 


Kepada semua yang bakal menghadapi peperiksaan akhir semester, saya ucapkan selamat berusaha & menuju kejayaan, insyaAllah. 

Mudah-mudahan usaha & kejayaan yang bakal kita miliki membuatkan kita semakin rendah diri, kagum & takut dengan kekuasaan Allah. Semakin banyak ilmu yang kita tahu, semakin membuktikan betapa Allah itu Maha Berkuasa & Bijaksana.


Doakan kejayaan saya, doakan kejayaan kita bersama. InsyaAllah, ini semua demi meraih keredhaanNya & bakal dimanfaatkan untuk agamaNya. amiin.

"...Barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan membukakan jalan keluar baginya." [surah ke-65: At-Thalaq: ayat 2]


All the best!


Wallahu 'alam.



p/s; Bacalah surah Al-Insyirah sebelum memulakan sesi ulangkaji & pembacaan dengan niat meminta Allah memudahkan kita menerima ilmuNya. insyaAllah.


No comments:

Post a Comment

"Dan berpesan-pesanlah kamu dengan kebenaran dan kesabaran.."