Pencinta Yang Dimuliakan Allah. :)

TINTA PENULIS.

Dengan Nama Allah,

Aku hanyalah insan hina berlumur dosa yang seringkali tergelincir dari landasan iman. Aku perlukan teguran, nasihat & doa yang berpanjangan dari kalian.

Sesungguhnya aku menulis disini tujuan utamanya adalah untuk memperingatkan & menasihatkan diriku sendiri. Kala aku menulis, mungkin Allah tika itu meningkatkan keimananku. Maka, bila aku rasa lemah, aku akan kembali semula ke sini & membaca kembali catatan-catatanku; untuk aku baca, hadam & menghayati semula nasihat yang pernah aku tulis suatu masanya.

Ambillah mana yang baik & tinggalkanlah yang tidak bermanfaat. Semoga Allah Mengampuni semua dosa-dosa kita.. Amiin.

Saturday, November 5, 2011

Panduan Solat Sunat Aidilfitri & Aidiladha.


PANDUAN SOLAT SUNAT AIDIL FITRI & AIDIL ADHA.



Solat Sunat Hari Raya ada 2; iaitu Hari Raya Fitrah pada 1 syawal & Aidil Adha pada 10 zulhijjah. 

Waktu solat ini dimulai dari terbit matahari sampai tergelincirnya. Hukum bagi solat hari raya ini adalah sunat muakkad bagi lelaki & wanita, bermukim atau musafir.

Cara mengerjakannya:

1) Setibanya di masjid, sebelum duduk disunatkan untuk menunaikan solat sunat Tahiyatul Masjid sebanyak 2 rakaat. 

Lafaz niat solat Tahiyatul Masjid:


 



2) Kemudian duduklah bertakbir hingga tiba waktu solat sunat Aidil Fitri berjemaah. Lafaz niat solat sunat Aidil Fitri ialah; 


Ertinya; "Aku solat sunat Aidil Fitri 2 rakaat (makmum/imam) kerana Allah taala"


Lafaz niat solat sunat Aidil Adha pula ialah;

 

3) Pada rakaat pertama sesudah takbiratul ihram, bacalah doa iftitah, kemudian bertakbir (Allahu Akbar) sebanyak 7 kali & setiap habis takbir disunatkan membaca:



4) [Solat Bersendirian] Setelah bertakbir 7 kali & membaca tasbih tersebut. kemudian bacalah Al-Fatihah & disambungkan dengan bacaan surah yang disukai, yang lebih utama membaca surah al-Qaf atau surah al-A'laa (Sabbihisma Rabbikal)

5) [Solat Berjemaah] Setelah bertakbir 7 kali & membaca tasbih tersebut, dengarkanlah bacaan daripada imam.

6) Pada rakaat ke-2, bertakbirlah sebanyak 5 kali & setiap takbir disunatkan membaca tasbih tersebut seperti pada rakaat pertama tadi. Kemudian bacalah Al-Fatihah & diteruskan dengan bacaan surah yang kita sukai (jika berjemaah, sekadar mendengar bacaan imam). Lebih utama adalah membaca surah al-Ghasyiah.

7) Khutbah dilakukan sesudah solat sunat hari raya 2 rakaat. Iaitu pada khutbah pertama takbir dibaca 9 kali & pada khutbah ke-2 takbir dibaca 7 kali & pembacaannya adalah berturut-turut.

8) Hendaklah dalam khutbah Aidil Fitri berisi penerangan tentang zakat fitrah & pada Hari Raya Haji berisi penerangan tentang ibadah haji & hukum korban.

Perkara-perkara yang dilakukan sebelum solat hari raya.

1) Disunatkan mandi & berhias dengan pakaian yang terbaik & bau-bauan yang diharuskan.
2) Sunat makan sebelum solat sunat Aildil Fitri & sunat makan selepas solat sunat bagi Hari Raya Aidil Adha.
3) Pergi mengerjakan solat & pulang dengan menggunakan jalan yang berlainan.
4) Membaca takbir.
5) Pada Hari Raya Aidil Fitri disunatkan bertakbir bermula dari terbenam matahari sehingga imam berdiri untuk mengerjakan solat sunat Hari Raya. 
6) Pada Hari Raya Haji disunatkan bertakbir dimulai dari Subuh pada Hari Arafah (9 Zulhijjah) pada tiap-tiap solat Fardhu yang 5 sehingga waktu asar 13 Zulhijjah.
7) Disunatkan juga berpuasa pada hari Arafah (9 Zulhijjah) kerana sabda Nabi SAW menyebutkan bahawa;
"Puasa itu dapat menebus dosa setahun yang telah berlalu & setahun yang akan datang." [HR Muslim]

 
Pada Hari Raya Aidil Fitri & Aidil Adha digalakkan kanak-kanak, orang tua & muda supaya menunaikannya, bahkan wanita-wanita yang sedang haid pun dianjurkan keluar ke padang sekalipun mereka tidak ikut bersolat.


Nabi SAW bersabda;


Ertinya; "Daripada Ummi 'Athiyah katanya; "Kami diperintahkan pergi solat hari raya, bahkan anak-anak gadis keluar daripada pingitannya. Juga perempuan-perempuan yang sedang haid tetapi mereka hanya berdiri sahaja di belakang orang ramai & turut takbir & berdoa bersama-sama & mereka mengharapkan beroleh keberkatan & kesucian hari itu."

Akhirul kalam, selamat menyambut Hari Raya Aidil Adha sambil menghayati sebenar pengorbanan. Teringat kata-kata cetusan Akhi Hilal Asyraf di laman Facebooknya;

"Kalau kisah Nabi Ibrahim a.s diambil sekadar cerita, & Aidiladha dikira sebagai pesta tahunan & cuti am semata, maka rugilah para hamba, tidak memahami apa Tuhan telah berikan buat mereka.

Tanpa pengorbanan, mustahil kan bertemu kejayaan."

Taqaballahu minna wa minkum..

Allahu 'alam.

SUMBER: KITAB ASAS-ASAS FARDHU AIN-USTAZ SULAIMAN ENDUT


p/s: Anda digalakkan untuk "share" kepada sahabat-sahabat yang lain. Jom mengimarahkan masjid di pagi 10 Zulhijjah nanti! InsyaAllah. :) 


No comments:

Post a Comment

"Dan berpesan-pesanlah kamu dengan kebenaran dan kesabaran.."

Post a Comment