Pencinta Yang Dimuliakan Allah. :)

TINTA PENULIS.

Dengan Nama Allah,

Aku hanyalah insan hina berlumur dosa yang seringkali tergelincir dari landasan iman. Aku perlukan teguran, nasihat & doa yang berpanjangan dari kalian.

Sesungguhnya aku menulis disini tujuan utamanya adalah untuk memperingatkan & menasihatkan diriku sendiri. Kala aku menulis, mungkin Allah tika itu meningkatkan keimananku. Maka, bila aku rasa lemah, aku akan kembali semula ke sini & membaca kembali catatan-catatanku; untuk aku baca, hadam & menghayati semula nasihat yang pernah aku tulis suatu masanya.

Ambillah mana yang baik & tinggalkanlah yang tidak bermanfaat. Semoga Allah Mengampuni semua dosa-dosa kita.. Amiin.

Tuesday, November 1, 2011

Pandanglah Kehidupan Dari Sudut Pandangan Allah.



"Kenapa muka akak nampak lain..?" 

"Apa yang lain? hehe. Sama jek akak rasa.." balasku dalam sisa sengihan.

"Muka akak nampak tak ceria. Mata akak nampak sedih..." jawabnya sambil merenung wajahku.

Aku hanya kebisuan. Tak menyangka langsung, itu yang akan keluar daripada mulutnya. Sangat jujur.

"Stress FYP ke?" soalnya.

Seketika kemudian, hanya senyuman ku ukir tanda balasan.


***************


Bukanlah layak aku, sebagai hamba, sekadar hamba mahu merungut kepada Allah atas aturanNya, atas ketentuanNya, atas berat ujianNya buatku.

Siapalah aku mahu Allah mengaturkan semudah-mudah kehidupan buatku?

Tanpa ujian, hanya nikmat, nikmat, nikmat... Bodoh sungguh aku, bukankah ujian itu juga adalah nikmat daripada Allah?

Aku mengatakan tidak cukup 24 jam masa buatku. Aku terkejar-kejar kuliah, lab-work, report, test, quiz, FYP lagi, usrah lagi, mahu menyaingi sahabat-sahabat lain ke majlis ilmu juga. Ya Allah, 24 jam tak cukup! 

Konon...

Bagaimana pula dengan Rasulullah saw dahulu? Baginda adalah Rasulullah SAW, pemimpin negara, imam, ketua perang, suami, ayah, datuk, itu tidak termasuk lagi perihal melayan persoalan dan aduan sahabat-sahabat serta umatnya kala itu. 

Lalu, mengapa Rasulullah SAW yang lebih, lebih, lebih, sangat, sangat, sangat jauh lebih sibuk dari aku, dapat menyempurnakan semua urusannya dalam 24 jam? Malah masih sempat bertahajjud tanpa gagal!

Maka, apakah alasan aku?

Adakah aku dengan jahilnya menjawab;

"Itu baginda Rasulullah SAW.. aku ni hanya manusia akhir zaman..."

Sepatutnya dengan kesedaran bahawa aku ini adalah manusia akhir zamanlah aku lebih laju mengatur langkah lariku mengejar redha Allah. Hal ini kerana aku ini manusia akhir zaman. Manusia yang sangat jauh dari jaminan masuk syurga Allah.

Lalu, menjawablah lagi...

Aku letih, Aku penat. 

Ingatlah, ada suatu ketikanya, Fatimah az-Zahra, puteri kesayangan Rasulullah SAW mengadu kepada baginda bahawa dia berasa sangat letih dan penat, serta tidak mampu untuk menguruskan rumah tangganya seorang diri. Dia meminta ayahandanya baginda Rasul untuk menghadiahinya seorang hamba suruhan untuk membantunya melakukan kerja-kerja rumah.

Lalu; jawab Rasulullah SAW;

"Wahai Fatimah! mahukah engkau aku beritahu tentang perkara yang jauh lebih baik daripada orang suruhan yang kau minta itu?"

"Iaitu..."

"Berzikirlah kamu dengan menyebut Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar sebanyak 33 kali selepas solatmu. InsyaAllah, Allah akan menghantar penolong yang lebih baik daripada orang suruhan yang kau minta itu." 

:)

Manusia takkan dapat menolong kita. Manusia takkan faham apa yang kita fikir dan rasa. 

Hasbunallah wa ni'mal wakiil.. Cukuplah Allah sebagai penolong & pelindungku. Sesungguhnya, Dialah sebaik-baik penolong & pelindung. 

Fatimah Az-Zahra, wanita jaminan syurga menghadapi kesusahan dalam kehidupannya. Bukan senang-senang, bukan calang-calang ujian yang Allah timpakan padanya.

 Itu puteri kesayangan nabi.

Sedarlah mana tahap dirimu wahai diri.. Seharusnya engkau harus mengingati & berzikir kepada Allah berkali ganda lebih banyak daripada Fatimah puteri Nabi..


Ingatlah, sesungguhnya 'alaa bizikrillahi tatmainnal qulub. "Hanya dengan mengingati Allah-lah bahawa hati akan menjadi tenang." [Ar-Ra'du: 28]

Berhentilah mengeluh, merungut dan merungut.. Selalu muhasabah diri, bila mana iman terasa rapuh (kita insan lemah, iman naik & turun) selalulah ingat, ketentuan Allah adalah yang terbaik. Dia tahu apa yang terbaik buat kita.




****************

Life seems so hard, right? Frustrated, tired, lose hope. Tak siapa yang mengerti kesusahan & kepayahan kita. Itu yang kita fikir.

Mari kita luangkan masa, kita muhasabah sebentar.
Segala apa yang dilakukan selama ini untuk siapa? Masihkah untuk Allah & keredhaanNya?

Mari tetapkan semula niat & matlamat. :)
Jangan sedih & berputus harapan, sesungguhnya Allah sentiasa bersama-sama dgn hamba2 yang selalu mengingatiNya.."

Firman Allah;
"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul." [2:186]
 
Coretan ini hanyalahtazkirah & peringatan buat diri sendiri terutamanya. Ambillah jika bermanfaat, tinggalkanlah jika tidak.

Mudah-mudahan bermanfaat.

Allahu 'alam.


1 comment:

"Dan berpesan-pesanlah kamu dengan kebenaran dan kesabaran.."