Pencinta Yang Dimuliakan Allah. :)

TINTA PENULIS.

Dengan Nama Allah,

Aku hanyalah insan hina berlumur dosa yang seringkali tergelincir dari landasan iman. Aku perlukan teguran, nasihat & doa yang berpanjangan dari kalian.

Sesungguhnya aku menulis disini tujuan utamanya adalah untuk memperingatkan & menasihatkan diriku sendiri. Kala aku menulis, mungkin Allah tika itu meningkatkan keimananku. Maka, bila aku rasa lemah, aku akan kembali semula ke sini & membaca kembali catatan-catatanku; untuk aku baca, hadam & menghayati semula nasihat yang pernah aku tulis suatu masanya.

Ambillah mana yang baik & tinggalkanlah yang tidak bermanfaat. Semoga Allah Mengampuni semua dosa-dosa kita.. Amiin.

Saturday, August 1, 2009

Keutamaan Sya'ban

Dalam hadis Bukhari dan Muslim, dari Aisyah ra;


Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah, syukur kepada Allah kerana masih memberikanku peluang untuk menyedut udaraNya saat ini. Segala puji bagi Allah kerana dengan limpah kurnia dan rahmatnya, dapat kita bertemu lagi di blog ini.

Hari ini, sudah masuk 9 sya'ban, oleh itu, aku ingin mencoretkan sesuatu y aku baca tentang keistimewaan dan keutamaan bulan Allah yang mulia ini. Harapanku agar perkongsian ilmu yang amat sedikit ini dapat memberi manfaat kepada visitors dan readers blog ini.

Dirawikan dari Umamah al-Bahili ra, katanya: "Rasulullah saw bersabda:

"Manakala masuk bulan Sya'ban, sucikan dirimu dan perbaiki niatmu."

Dan dari Aisyah ra, katanya: "Rasulullah saw berpuasa sehingga kami mengatakan: "Tidak berbuka dan berbuka sehingga kami katakan tidak puasa dan kebanyakan puasanya adalah di bulan Sya'ban."

Dalam kitab An-Nasai dari hadith Usamah ra: "Aku berkata: "Wahai Rasulullah, aku tidak melihat engkau berpuasa pada bulan-bulan lain sebagaimana engkau berpuasa di bulan Sya'ban." Baginda pun bersabda:

"Kerana itu bulan di mana manusia lupa darinya antara Rejab dan Ramadhan. Itulah bulan di mana amal dinaikkan dalam keadaan aku berpuasa."

Malam Nisfu Sya'ban, kadang-kadang disebut sebagai malam Bara'ah kerana malam itu dapat menghapusan dosa setahun. Sedangkan malam Jumaat boleh menghapuskan dosa seminggu dan malam Al-Qadar, dapat menghapuskan dosa seumur hidup. Ertinya bahawa menyambut malam-malam itu dengan beribadah, merupakan sebab penghapusan dosa.

Malam Nisfu Sya'ban kadang-kadang disebut sebagai malam Tafkir, atau malam Ihya'. Di mana dalam hadith marfuk disebutkan bahawa siapa yang menghidupkan dua malam raya dan malam Nisfu Sya'ban, tidak akan mati hatinya pada hari di mana hati-hati mati.

Di samping itu, ia juga disebut pula sebagai malam Syafaat. Dalam suatu hadith disebutkan bahawa Rasulullah saw pada tanggal 13, mohon kepada Allah syafaat bagi umatnya. Allah memberikannya 1 per 3. Kemudian, baginda memohon lagi pada tanggal 14, lalu diberi 2 per 3. Baginda memohon lagi pada tanggal 15 dan diberi seluruhnya kecuali org2 yang lari daripada Allah dengan membiasakan maksiat.

Malam itu juga dinamakan sebagai malam Makrifah. Imam Ahmad merawikan bahawa Rasulullah saw bersabda: "Pada malam Nisfu Sya'ban, Allah meneliti kepada hambaNya, kemudian Dia mengampuni seluruh penghuni bumi kecuali 2 org. 2 org itu ialah; orang musyrik dan orang yang memberati dengan dosa,"

Aisyah ra mendengar Rasulullah saw berdoa dalam sujudnya;

"Dengan redhaMu, aku mohon perlindungan dari kemurkaanMu, seksaanMu dan Engkau daripada Engkau. Tidak boleh aku menghitung puji ke atas Engkau sebagaimana Engkau memuji atas diriMu. Aku berkata sebagaimana saudaraku Daud berkata: "Wajahku dipenuhi debu demi Tuhanku. Dan itu telah menjadi hak Tuhanku."

Kemudian, baginda mengangkat kepalanya. Lalu Aisyah berkata: "Engkau di suatu jurang dan aku di jurang yang lain."

Kata Aisyah ra, baginda Rasulullah saw berkata kepadanya:
"Wahai Humaira', tidak tahukah engkau, ini malam nisfu Sya'ban. Sesungguhnya pada malam ini Allah membebaskan manusia dari neraka sebanyak bilangan bulu kambing. Kecuali 6 org. Org2 itu ialah:

1) yang membiasakan minum arak
2) yang menderhakai kedua org tuanya
3) yang membiasakan zina
4) yang keras kepala
5) tukang pukul
Dan org yang ke-6 ialah tukang fitnah."

*sumber: Mukasyafah Al-Qulub, tulisan Imam Al-Ghazali.


Wahai saudara-saudaraku... marilah kita membersihkan hati, meningkat ibadah pada bulan yang mulia ini. Semoga Allah sentiasa melimpahkan rahmat dan barakahNya kepada semua ummah... InsyaAllah...

"Ya Allah!
Sesungguhnya Engkau adalah Tuhanku;
tiada Tuhan yang berhak disembah, selain Engkau.
Engkau telah menciptakan diriku;
aku adalah hambaMu dan telah berjanji untuk mentaatiMu sebatas kemampuanku.
Aku berlindung kepada Engkau dari keburukan hal yang telah ku lakukan.
Aku mengakui semua nikmat yang telah Engkau berikan kepadaku,
Dan aku mengakui pula dosa-dosa yang telah ku lakukan.
Oleh kerana itu,
Ampunilah aku, Ya Allah...
Sesungguhnya tiada yang dapat mengampuni dosa-dosa,
selain Engkau..." (Hadith Riwayat Al-Bukhari)




No comments:

Post a Comment

"Dan berpesan-pesanlah kamu dengan kebenaran dan kesabaran.."