Pencinta Yang Dimuliakan Allah. :)

TINTA PENULIS.

Dengan Nama Allah,

Aku hanyalah insan hina berlumur dosa yang seringkali tergelincir dari landasan iman. Aku perlukan teguran, nasihat & doa yang berpanjangan dari kalian.

Sesungguhnya aku menulis disini tujuan utamanya adalah untuk memperingatkan & menasihatkan diriku sendiri. Kala aku menulis, mungkin Allah tika itu meningkatkan keimananku. Maka, bila aku rasa lemah, aku akan kembali semula ke sini & membaca kembali catatan-catatanku; untuk aku baca, hadam & menghayati semula nasihat yang pernah aku tulis suatu masanya.

Ambillah mana yang baik & tinggalkanlah yang tidak bermanfaat. Semoga Allah Mengampuni semua dosa-dosa kita.. Amiin.

Saturday, March 23, 2013

Ma Ismuka?




"Siapa nama anak?"

Lamunan panjang saya tiba-tiba terbantut.

"Nama saya Asyraf."

"Nama pak cik ?"

"Anak boleh panggil pak cik, "Ahmad"

***

Kisah Pak Cik Ahmad

Orangnya sudah tua. Sosok fizikalnya sedikit rendah, namun senyuman manisnya sentiasa lekat di bibir. Saya agak 60-an umurnya, tetapi sangkaan saya meleset sama sekali.

“Uish, muda sangat tu, 74 tahun le nak oii...” sangkal pak cik Ahmad.

“Laa ye ke?"

“Erm, pak cik dari mana nak kemana ni ? ke rumah anak ke ?"

Saya sangkakan itulah jawapan beliau (Baca : Jawapan kebiasaan bagi pak cik-mak cik)

Namun, perkataan pertama yang terbit dari mulutnya itu adalah ibrah sepanjang hari saya.

“Pak Cik ada kelas nak..."

Saya kehairanan.

“Kelas apa pak cik ?"

“Kelas Bahasa Arab."

Jawapan itu diikuti dengan pertanyaan yang membuat hati ini tersentap.

"...Bahasa apa nanti kamu mahu tuturkan di syurga?"

Saya tergamam.

“Subhanallah, bukan calang-calang orang pak cik ini”

Tiba-tiba saya teringat kata-kata “Umar Telmesani” (Mursyidul Am I.Muslimin ke 3)

“Kebijaksanaan orang tua dalam semangat orang muda”

Jujur, peluang tidak harus disia-siakan.

Saya mahu kutip sebanyak-banyak butiran hikmah dari beliau !

Makanya dengan izin Allah, sesi itu pun bermula.

"Siapakah juara musabaqah Al Quran saban tahun ?"

Pak Cik itu menyoal saya.

“Malaysia ? ” “Indonesia ? ” “Brunei ?” Saya menjawab.

"Ya benar. Hebat bukan bacaannya ? Merdu bukan ? Tapi sayang, berapa ramai agak-agaknya yang faham akan maksud ayat Quran itu sendiri."

Beliau kemudiannya menceritakan sebuah kisah yang agak lucu yang terjadi saat pertama kali beliau mengerjakan haji di Tanah Suci Mekah.

Begini kisahnya.

Pada suatu hari, salah seorang jemaah Malaysia yang juga merupakan rakan beliau, di suruh oleh orang Arab untuk membacakan beberapa potong ayat Quran.

“Subhanallah !!!”

Terkesima orang Arab itu, cerita beliau. Betapa merdunya bacaan orang Melayu kita. Tapi....

"Tapi apa pakcik ?"

Dalam mereka sibuk memuji si Melayu itu tadi, salah seorang dari orang Arab itupun bertanya .

“Ma Ismuka ?"

Rakannya berbangsa Melayu itu tadi, terpinga-pinga. 
"Apa yang orang arab ni cakap ?"

Hahahaha !

Berderai-derai bunyi ketawa.

Rupanya, dia tak faham bahasa arab satu patah pun.

***

Kenapa mesti belajar? 

Umurnya sudah 74 tahun. Tetapi saya sungguh kagum dengan semangatnya menuntut ilmu. Anda bayangkan, setiap minggu, beliau akan berulang alik dari Parit Unas, Muar, ke Bukit Beruang Melaka, hanya untuk belajar bahasa Arab.

Jaraknya tidaklah terlalu dekat. Mahu-mahu sejam setengah jika menaiki kereta. Lalu, apa yang mendorongnya ?

“Anak, kita hidup di dunia ini kerana ilmu...”

“Dengan ilmu kita akan mulia. Mulia bukan sahaja di sisi manusia, tetapi juga dinaikkan darjat oleh Allah SWT..”

“Islam ini, semuanya dalam bahasa Arab..”

“Rugilah jika kita kata hendak ke syurga, tetapi tidak tahu bahasa arab.”

Agak-agaknya....... di Syurga nanti, bahasa apa ya yang jadi perantaraan?

***



Dilema masyarakat kita.

Tahukah anda, antara banyak-banyak masyarakat muslim di serata dunia, masyarakat kita adalah yang “paling hormat” akan naskhah Al Quran...? 

Tidak percaya ?

Al Quran diletakkannya cukup tinggi, hingga sukar dicapai. 

Al Quran setahun sekali je disentuh. Itupun setiap kali raya menjelma. Bukan apa, sebab bersihkan habuk.
 

InsyaAllah, Yasin ada. Al Quran kita jaga elok-elok.

"Adik kan dah khatam, tak payah la baca Quran lagi....”

Begitulah....



Kadang-kadang, saya terpaksa juga “membaca” Al Quran depan orang ramai saat di LRT atau KTM.

Saya buka naskhah itu. Saya baca perlahan-lahan.

Saya mahu masyarakat lihat, masyarakat sedar. Bahawa Al Quran itu perlu senantiasa di bawa. Jika tidak di poket, di hati sudah.

Saya mahu masyarakat lihat, bukan ustaz berkopiah, berjubah sahaja boleh buat begitu. Saya mahu mereka tahu, lelaki berbaju Padini dan berseluar jeans juga mampu buat begitu.

Saya mahu masyarakat sedar, orang yang paling style adalah orang yang membawa headphone sambil mendengar bacaan Al Quran di I-Phone 5s mereka.

Dan, saya mahu masyarakat sedar. Baca Al Quran itu seronok. Tenang dan mendamaikan jiwa. Setenang mendengar lagu korea Park Hyung Shin ataupun lagu instrumental Kitaro.

Dan.

Saya mahu mereka sedar, saya sedar dan anda semua sedar. Bahasa Al Quran dan Bahasa Syurga juga adalah bahasa Arab.

Tidak mahulah nanti bila orang tanya. "Ma Ismuka ?"

Wallahu a'lam.

Sumber : Asyraf Farique

----------
Notahati:
Jujur hati saya tersentap apabila pertama kali membaca entri ini di sini. Ia menimbulkan rasa terkilan & sesal kerana tidak memanfaatkan ruang & peluang yang Allah telah beri kepada saya sewaktu belajar Bahasa Arab di sekolah rendah & menengah dahulu. Astaghfirullahal adzhim.. ya Allah... sangat rugi rasanya.

Serta merta terbayang-bayang kenangan sesi berinteraksi bersama teman-teman sekelas bersama Ustazah Badariah.

"Ma ismuki?"

"Ismi Hani Suhaida Sulaiman."
"Ismi Nurul Intan...."
"Ismi Ezie Noor........"

 :'( 

La ilaha illa anta subhanaka inni kuntuminazzolimiin..
Tiada Tuhan selain Allah, Maha suci Allah, sesungguhnya aku telah menzalimi diriku sendiri.

----

Pesan Ustazah Norhafizzah Musa; "Beramal biar menusuk sampai ke pangkal hati. Tadabur al-Quran biar sampai menangis.. hayati, faham, amal.. insyaAllah akan beroleh ketenangan hati yang hakiki..."

Allahu a'lam.

2 comments:

  1. wahh bagusnya :D sy suka sgt dgn bahasa arab! patut tak sy teruskan niat sy untuk ambil kos bahasa arab?atau pergigian?

    ReplyDelete
    Replies
    1. interest adik lebih pada mana?

      seeloknya discuss dulu dgn shbt2 yg ada experience study kedua2 kos & buat timbalbalik.

      if dua-dua kos tu kecenderungan seimbang, akk syorkan adik buat istikharah. Mohon petunjuk Allah, insyaAllah.

      bila kita pilih after istikharah, jika berdepan dgn permasalahan besar sekalipun after endorsed semester, insyaAllah kita boleh overcome masalah tu dgn hati yg lapang. xkn timbul rasa menyesal di kemudian hari sbb kita pilih krn Allah.. :)

      Delete

"Dan berpesan-pesanlah kamu dengan kebenaran dan kesabaran.."