Pencinta Yang Dimuliakan Allah. :)

TINTA PENULIS.

Dengan Nama Allah,

Aku hanyalah insan hina berlumur dosa yang seringkali tergelincir dari landasan iman. Aku perlukan teguran, nasihat & doa yang berpanjangan dari kalian.

Sesungguhnya aku menulis disini tujuan utamanya adalah untuk memperingatkan & menasihatkan diriku sendiri. Kala aku menulis, mungkin Allah tika itu meningkatkan keimananku. Maka, bila aku rasa lemah, aku akan kembali semula ke sini & membaca kembali catatan-catatanku; untuk aku baca, hadam & menghayati semula nasihat yang pernah aku tulis suatu masanya.

Ambillah mana yang baik & tinggalkanlah yang tidak bermanfaat. Semoga Allah Mengampuni semua dosa-dosa kita.. Amiin.

Wednesday, February 13, 2013

[Puisi] : Puteri Idamanku.



Bismillahirohmanirrohiim..
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang..

Alhamdulillah, laptop yang 2 tahun tersimpan kerana kerosakan LCD akhirnya Allah izinkan untuk kembali beroperasi. Adik bongsu tersenyum tatkala notebooknya dipulangkan kembali. 

& tentunya, terima kasih ayah atas bayaran kos pembaikan. Moga Allah selalu cinta ayah.. :')

Saat aku mengemas kini folder-folder lama yang masih menyimpan data-data lama, aku terjumpa kembali sebuah puisi. Aku kira puisi ini memang layak ditujukan buat semua muslimah sebagai pedoman untuk mereka menjadi solehah, muslihah & mukminah, insyaAllah..

***

Puteri Idamanku.

Puteri Idamanku Adalah Seorang Wanita Yang Beriman
Yang di hatinya Disalut Rasa Taqwa kepada Allah swt
Yang Di Jiwanya Penuh Penghayatan Terhadap Islam
Yang sentiasa Dahagakan Pahala

Yang solatnya Adalah maruah Dirinya
Yang Tidak pernah Takut Berkata Benar
Yang Tidak pernah Gentar Melawan Hawa Nafsu
Yang Sentiasa Bersama Golongan Yang Berjuang Di Jalan Allah

Puteri Idamanku Adalah seorang Wanita Yang Menjaga Tutur Katanya
Yang Tidak Pernah Bermegah Dengan Ilmu Yang Dimilikinya
Yang Tidak Pernah Bermegah Dengan Harta Dunia Yang dicarinya
Yang Mempunyai Ramai Kawan dan Tidak Mempunyai Musuh

Puteri Idamanku adalah seorang Wanita Yang Menghormati Ibunya
Yang Sentiasa Berbakti Kepada Orang Tua Dan Keluarganya
Yang Bakal Menjaga Kerukunan Rumah Tangga
Yang Akan Mendidik Anak-Anaknya Ilmu Duniawi Dan Ukhrawi
Yang Mengamalkan Hidup Penuh Kesederhanaan Kerana Baginya Hidup
Adalah Mahligai Persinggahan Sementara Menuju Ke Negeri Abadi

Puteri Idamanku Sentiasa Bersedia Menjadi Srikandi Islam
Yang Hidup Di Bawah Naungan Al-Quran dan Mencontohi Akhlak Rabiatul Adawiyah
Yang Boleh Diajak Berbincang Dan Berbicara
Yang Menjaga Matanya Daripada Berbelanja
Yang Sujudnya Penuh Dengan Kesyukuran Dengan Rahmat Allah swt Ke Atasnya

Puteri Idamanku Tidak Pernah Membazir Masa
Matanya Penat Kerana Penatnya Membaca
Suaranya lesu Kerana Penat Mengaji dan Berzikir
Tidurnya Lena Diulit Sinar Keimanan
Bangun Subuh Dengan Penuh Kecergasan
Kerana Sehari Lagi Usianya Bertambah Dengan Penuh Kematangan

Puteri Idamanku Sentiasa Mengingati Mati
Yang Baginya Dunia Adalah Ladang Akhirat
Yang Mana Buah Kehidupan perlu Dibajai dan Dijagai
Agar Kelak Berputik Tunas Yang Bakal Menjadi Baka Yang Baik
Meneruskan perjuangan Islam Di Hari kemudian

Puteri Idamanku Adalah Seorang wanita Yang Tidak terpesona Dengan Buaian Dunia
Kerana Dia mengimpikan Syurga Yang Abadi
Di Situlah Mahligai Kasih Idamannya 
Dan Dia Akan Membawa Daku Bersamanya

Dialah Puteri Idamanku
Moga Aku Akan Dipertemukan Dengannya
In sha’ Allah


sumber: 
Tajuk asal puisi, Diari Hati Seorang Lelaki, arkib oktober 2010.
(http://shift-ur-paradigma.blogspot.com/2010/10/diari-hati-seorang-lelaki.html)


***

Untuk versi muslimin, aku sarankan sila pergi ke sini, sini & sini.

***

Alhamdulillah, kaki telah pun Allah izinkan meniti fasa baru, di tempat baru sebagai status pelajar. Untuk aku, aku mohon doa kalian. Tolong doakan aku..

Aku menyangka, apabila umurku hampir menyentuh pertengahan setengah abad, aku kira aku akan dapat berlepas diri dari penyakit 'rindu rumah'. 


Hakikatnya aku silap.

Padahal baru sehari berpisah.

Aku rindu rumah. 

Aku rindu ibu & ayah, tempat aku mengadu bermanja, bersenda gurau.

Aku juga rindu ruang tempat aku solat & selalu beruzlah dengan Allah di rumah, tempat aku menumpah segala rasa dalam jiwa.


Sungguh aku rindu.


***

Bagaimana agaknya saudara-saudaraku di Palestin, Syria & seisi dunia yang bergolak.
Mereka menyaksikan semua kesayangan & kerinduan itu syahid di hadapan mata.
Dan bakal berpisah selama-lamanya di dunia ini.

Hanya mampu berdoa untuk dikumpul kembali dalam jannatul firdausi.
Untuk menghambur semua rasa rindu yang membuku...

Tentu hanya Allah sahajalah yang tahu betapa perit mereka menanggung pilu.
Tentu Allah sahajalah yang tahu betapa besar mereka menanggung rindu.

Tentu hanya Allah sahajalah yang mampu merawat segala sendu...

***

Hari ini 13.2.2013

Mari tadabbur surah ke-13, ayat 2.

"Allah yang meninggikan langit tanpa tiang (sebagaimana) yang kamu lihat, kemudian Dia bersemayam di atas Arasy. Dia menundukkan matahari & bulan; masing-masing beredar menurut waktu yang telah ditentukan. Dia mengatur urusan (makhlukNya) & menjelaskan tanda-tanda kebesaranNya, agar kamu yakin akan pertemuan dengan Tuhanmu." [ar-Ra'd (13) : 2]

Allah.
Cantiknya ayat ini untuk memujuk hati.

***

Maka, jom, ambil masa untuk istighfar...




p/s: sila tekan butang pause 'Opick : Rapuh' terlebih dahulu sebelum play video ini.

:') 


"Iaitu orang-orang yang beriman & hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenteram." [ar-Ra'd (13) : 28]

Usai melengkapkan rangkap yang ini, ayah call.

Nampaknya dia juga rindu aku.
Moga Allah akan terus menguatkanku,
untuk terus berusaha menjadi puteri sulung idaman ayah.
Amiin.


"Dan nikmat Tuhanmu yang mana dapat engkau dustakan...?" [ar-Rahman]


***

Tolong doakan aku.

Untuk terus kuat & juga menguatkan.

***

Allahu a'lam..



1 comment:

"Dan berpesan-pesanlah kamu dengan kebenaran dan kesabaran.."