Pencinta Yang Dimuliakan Allah. :)

TINTA PENULIS.

Dengan Nama Allah,

Aku hanyalah insan hina berlumur dosa yang seringkali tergelincir dari landasan iman. Aku perlukan teguran, nasihat & doa yang berpanjangan dari kalian.

Sesungguhnya aku menulis disini tujuan utamanya adalah untuk memperingatkan & menasihatkan diriku sendiri. Kala aku menulis, mungkin Allah tika itu meningkatkan keimananku. Maka, bila aku rasa lemah, aku akan kembali semula ke sini & membaca kembali catatan-catatanku; untuk aku baca, hadam & menghayati semula nasihat yang pernah aku tulis suatu masanya.

Ambillah mana yang baik & tinggalkanlah yang tidak bermanfaat. Semoga Allah Mengampuni semua dosa-dosa kita.. Amiin.

Monday, August 15, 2011

Ke manakah Ramadhan kita?




Rasulullah SAW bersabda, mafhumnya;
"Bukan dinamakan puasa bila hanya sekadar menahan makan & minum, tetapi puasa yang sungguh-sungguh itu adalah menahan diri dari percakapan yang tidak ada gunanya & kata-kata yang keji" [HR Sahih Muslim]


Ramadan
Satu nasib tak serupa
Peluangnya sama, natijah berbeza

Ramadhan mereka
Gemilang cemerlang, mukmin berjasa
Di awal zaman

Ramadhan kami, malam terbuang
Muslim berdosa di akhir zaman

Mereka gembira kerana kedatanganmu
Kami gembira dengan pemergiannmu

Siang mereka basah bibir menyebut zikir,

mengisi masa dengan tadarus al-Quran,
Siang kami pula diisikan dengan umpatan nista.


Malam mereka meriah disimbah Nur Al-Quran,
Tapi malam kami pulang bertemu dangdut.

Mereka berlumba mengejar ruang-ruang
Tapi kami, lesu diburu nafsu

Hati mereka,bercahaya digilap taqwa
Jiwa kami gelap didera dosa


Tarawih dan ibadah mereka berterusan hingga ke hujung.
Tapi kami hanya sekerat jalan, sekadar hangat-hangat tahi ayam.




Takbir mereka, takbir kemenangan
hadiah mujahadah.. sebulan Ramadan
Takbir kami, lesu tak bermaya
adakala lemah tak berdaya.






Puasa mereka mendidik taqwa
Puasa kami tidak ke mana

Puasa mereka menyubur iman
Puasa kami sekadar lapar dan dahaga.

Ramadhan mereka menerima rahmatMu,
Memburu ampunanMu,
Berkejar ke syurgaMu.

Puasa kami...
Apa ada puasa kami?
Ke manakah ramadhan ini membawa kami?




Ramadhan kini sudah sampai ke pertengahannya. Mudah-mudahan kita termasuk ke dalam golongan orang yang meraih rahmat, keampunan & syurga Allah dalam Ramadhan kali ini. InsyaAllah.

Diriwayatkan Abu Hurairah RA, Sabda Nabi saw, mafhumnya; 
"Apabila tiba bulan Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga & ditutup pintu-pintu Neraka serta syaitan-syaitan dibelenggu." [HR Bukhari]

Allahu 'alam.

No comments:

Post a Comment

"Dan berpesan-pesanlah kamu dengan kebenaran dan kesabaran.."