Pencinta Yang Dimuliakan Allah. :)

TINTA PENULIS.

Dengan Nama Allah,

Aku hanyalah insan hina berlumur dosa yang seringkali tergelincir dari landasan iman. Aku perlukan teguran, nasihat & doa yang berpanjangan dari kalian.

Sesungguhnya aku menulis disini tujuan utamanya adalah untuk memperingatkan & menasihatkan diriku sendiri. Kala aku menulis, mungkin Allah tika itu meningkatkan keimananku. Maka, bila aku rasa lemah, aku akan kembali semula ke sini & membaca kembali catatan-catatanku; untuk aku baca, hadam & menghayati semula nasihat yang pernah aku tulis suatu masanya.

Ambillah mana yang baik & tinggalkanlah yang tidak bermanfaat. Semoga Allah Mengampuni semua dosa-dosa kita.. Amiin.

Tuesday, January 22, 2013

Derita Beramal Bak Debu.



Bismillahirrohmanirrohiim..
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang..

Selawat serta salam buat Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam..

****

Seorang lelaki datang kepada 'Ubadah Ibn as-Samit & berkata... 
"Jawab soalan aku ini, apakah pendapat kamu mengenai lelaki yang bersolat dengan tujuan semata-mata kerana Allah, tetapi dia suka dipuji. Dia bersedekahsemata-mata kerana Allah, tetapi dia suka dipuji & dia mengerjakan haji semata-mata kerana Allah tetapi dia suka dipuji?"

Jawab 'Ubadah; 
"Dia tidak mendapat apa-apa..."


Allah berfirman dalam hadis Qudsi;

"Aku adalah sebaik-baik rakan kongsi. Sesiapa yang mempunyai ahli kongsi bersama-sama Aku, maka semuanya itu adalah untuknya & Aku tidak berhajat padanya apa-apa pun."

****

Firman Allah; 

"Bahawa sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan yang Esa. Barangsiapa yang mengharapkan pertemuan dengan Tuhannya, maka hendaklah dia mengerjakan amal yang soleh & janganlah dia mempersekutukanNya dengan seorang pun dalam beribadat kepada Tuhannya." [al-Kahfi (18):110]

****

Simptom pertama futur di jalan dakwah:

Kepentingan diri mengatasi kepentingan Ilahi....

[Rujukan : Golongan Yang Tercicir Disepanjang Jalan Dakwah, Fathy Yakan]



****

Dari Tsauban dari Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam bahawa Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam bersabda; 
"Sesungguhnya aku mengenali segolongan manusia dari umatku yang akan datang pada hari kiamat dengan kebaikan sebesar gunung Tihamah yang putih itu lalu Allah menjadikannya debu-debu yang berterbangan."

Kata Tsauban kepada Nabi;  
"Wahai Rasulullah, ceritakanlah keadaan mereka pada kami supaya kami tidak jadi seperti mereka dalam keadaan kami tidak mengetahuinya."

Nabi sallallahu 'alaihi wasallam memberitahu;  
"Mereka merupakan saudara-saudaramu dari bangsa kamu sendiri, mengerjakan ibadah pada malam hari sepertimu juga tetapi mereka adalah golongan yang apabila bersendirian, mereka terjebak melakukan perbuatan-perbuatan yang diharamkan (bila mendapat peluang melakukannya di belakang manusia)"

****


:'(

Muhasabah, koreksi diri.
Perhalusi matlamat, perbetuli niat.

Ya Allah... aku perlukan iman...



No comments:

Post a Comment

"Dan berpesan-pesanlah kamu dengan kebenaran dan kesabaran.."